1 April !!! Kikker in je bil !!!
Het verzoek
Net zoals een aantal andere grotere Facebook groepen werd ons begin januari ook gevraagd, door de opkomende Japanse lenzen fabrikant Hikoto, om op periodieke basis hun lenzen te gaan testen en er een review over te schrijven. Als middelgrote Facebook groep, uit de kleine landjes Nederland en België, leek ons dit een leuke en trotse taak om te realiseren. Dit konden wij uiteraard niet afslaan, dus al snel belde de postbode bij één van onze beheerders aan met een pakketje met een gloednieuwe lens er in. Vanaf januari tot heden heeft elke beheerder de lens een week of twee vast mogen houden om er mee te testen. Deze uitslag is dus het resultaat van gezamenlijke inzet!
Deze lens is een ware revolutie, in die mate dat het een compleet nieuwe dimensie geeft aan fotografie. Voor het eerst is een fabrikant erin geslaagd om een lens te maken waarmee je niet één maar twee totaal verschillende scherptegebieden in een foto mee kan verkrijgen. Dat wil zeggen: tegelijk iets op de voorgrond en iets anders op de achtergrond scherp hebben, terwijl de rest onscherp is! Benieuwd hoe dat kan? Lees dan verder hieronder!
Lens van het kwartaal
De eerste lens die ons werd uitgeleend, was de Hikoto DD f/1.4 50mm, welke begin volgend kwartaal op de markt gebracht gaat worden en dan vanaf volgende week in de winkels te koop zal zijn. Dit is de eerste lens ooit met een dual diafragmaring. Dit houdt in dat de lens intern twee sets diafragmalamellen heeft en welke afzonderlijk van elkaar kunnen intrekken!
Erg leuk, maar wat moet je er mee? Door deze techniek is het mogelijk om twee verschillende diafragma’s tegelijkertijd te hanteren. Hierdoor ontstaan er dus twee afwijkende scherptedieptes tegelijkertijd en kunnen deze op hetzelfde moment in één foto verwerkt worden. Een unicum waar, zover wij hebben kunnen nagaan, alleen deze fabrikant al mee gekomen is.
Op het eerste gezicht ziet de lens er erg knullig uit. Log, lomp, geen auto focus, geen auto diafragma, alles met handmatige schuifjes en knopjes en veel mechanische onderdelen. Maar even nadenken en het klinkt logisch. Want er is nog geen camera (firmware) die twee diafragma’s tegelijkertijd aan kan. Dus de enige methode om dit nu nog te realiseren is om alles manueel te doen.
Het volgende wat opvalt is de paarse ring. Haha, hebben ze dat even gejat van de wel bekende rode 😀 Maar na enige navraag gedaan te hebben: rood staat voor superieure kwaliteit, paars staat voor superieure mogelijkheden. Weer wat geleerd 🙂
Meting
Nu zijn wij ook niet voor één gat te vangen, uiteraard. We testen deze lens tot in den treuren; zowel binnen als buiten is de lens getest, zowel portretten als architectuur en als natuur hebben we testen mee gedaan. Gezien de mogelijkheid met deze lens is deze echt bedoeld voor buiten, merkten we al snel.
De meetbare testen die wij gedaan hebben zijn voornamelijk gericht op maar één diafragmaring, om zodoende alleen de data te krijgen van die specifieke aperture. Wij hebben dan de voorste ring volledig open laten staan om zo alleen de achterste ring te kunnen meten. Alle metingen zijn gedaan met het diafragma vol open (f/1.4) of met de twee stops afgefragmenteerd (f/2.8).
Resultaten
We hebben de resultaten in de welbekende grafiek verwerkt, juist omdat mensen dit zo gewend zijn.
Vignetting
Het eerste wat ons opvalt is de redelijke vignetting die deze lens heeft, vooral bij f/1.4. Gelukkig is dit wel redelijk te corrigeren met de Lens Correction filter in Photoshop, maar wij vinden dit wel een redelijk minpuntje van deze lens. Het begint dus al goed 😛
Scherpte
De scherpte van deze lens is an sich erg goed. Als je het diafragma knijpt, komen hier erg mooie resultaten uit. Alleen laat het wel flink afweten onder de f/2.8. Dit is jammer, want dat is juist het diafragma waarop je, in ieder geval, één van de twee diafragmaringen op wilt gebruiken om het effect te creëren waar de lens voor bedoeld is.
En als we deze lens testen op de f/2.8, het punt waar de lens in theorie op z’n best zou moeten zijn, zie je de scherpte netjes aflopen vanaf het midden naar de randen.
Chromatische aberratie
Deze was toch echt wel ondermaats. Alleen tussen f/2.8 en f/5.6 vonden wij erg weinig CA, daar boven en onder begon de lens echt te veel CA te tonen.
Waarbij het gros van de CA zich in het rode kanaal bevond.
Proef foto
We hebben een foto genomen in een park, waarbij we op de voorgrond een takje genomen hebben met de achterste diafragmaring op f/1.4. Zoals je ziet, krijg je een onwijs mooi kleine scherptediepte. Exact wat we willen voor dat takje 🙂
De voorste diafragmaring hebben we op f/5.6 gezet om zo de achtergrond scherp te krijgen, maar toch onscherpe bladeren van het kader bovenaan. Dus de achtergrond begint onscherp en loopt netjes over naar scherp.
Eindoordeel
Ik persoonlijk vond dit een erg apart iets om een keer gezien te hebben. Jammer van de hoge CA en vignetting, maar ach, gezien de lens twee diafragma’s tegelijk aan kan, zie ik het zo: deze techniek staat nog in de kinderschoenen en daarom vergeef ik de lensfouten van nu. Deze lens is erg geschikt voor zowel scherpe macro als een scherpe achtergrond. Deze lens gaat vanaf maandag voor maar liefst €1.985,- over de toonbank. Kopen jullie ‘m???