SIGN IN YOUR ACCOUNT TO HAVE ACCESS TO DIFFERENT FEATURES

FORGOT YOUR PASSWORD?

FORGOT YOUR DETAILS?

AAH, WAIT, I REMEMBER NOW!

De Lensdop

VRAGEN? MAIL: info@delensdop.nl
  • HOME
  • BLOG
  • TUTORIALS
  • OVER ONS
    • Voorwaarden
  • COMMUNITY
  • Home
  • Blog
  • Interviews
  • Review nieuwe Hikoto DD f/1.4 50mm
8 februari 2023

Review nieuwe Hikoto DD f/1.4 50mm

Review nieuwe Hikoto DD f/1.4 50mm

by Martin Simmons / maandag, 26 maart 2018 / Published in Interviews

1 April !!! Kikker in je bil !!!

 

Het verzoek

Net zoals een aantal andere grotere Facebook groepen werd ons begin januari ook gevraagd, door de opkomende Japanse lenzen fabrikant Hikoto, om op periodieke basis hun lenzen te gaan testen en er een review over te schrijven. Als middelgrote Facebook groep, uit de kleine landjes Nederland en België, leek ons dit een leuke en trotse taak om te realiseren. Dit konden wij uiteraard niet afslaan, dus al snel belde de postbode bij één van onze beheerders aan met een pakketje met een gloednieuwe lens er in. Vanaf januari tot heden heeft elke beheerder de lens een week of twee vast mogen houden om er mee te testen. Deze uitslag is dus het resultaat van gezamenlijke inzet!

Deze lens is een ware revolutie, in die mate dat het een compleet nieuwe dimensie geeft aan fotografie. Voor het eerst is een fabrikant erin geslaagd om een lens te maken waarmee je niet één maar twee totaal verschillende scherptegebieden in een foto mee kan verkrijgen. Dat wil zeggen: tegelijk iets op de voorgrond en iets anders op de achtergrond scherp hebben, terwijl de rest onscherp is! Benieuwd hoe dat kan? Lees dan verder hieronder! 

 

Lens van het kwartaal

De eerste lens die ons werd uitgeleend, was de Hikoto DD f/1.4 50mm, welke begin volgend kwartaal op de markt gebracht gaat worden en dan vanaf volgende week in de winkels te koop zal zijn. Dit is de eerste lens ooit met een dual diafragmaring. Dit houdt in dat de lens intern twee sets diafragmalamellen heeft en welke afzonderlijk van elkaar kunnen intrekken!

Erg leuk, maar wat moet je er mee? Door deze techniek is het mogelijk om twee verschillende diafragma’s tegelijkertijd te hanteren. Hierdoor ontstaan er dus twee afwijkende scherptedieptes tegelijkertijd en kunnen deze op hetzelfde moment in één foto verwerkt worden. Een unicum waar, zover wij hebben kunnen nagaan, alleen deze fabrikant al mee gekomen is.

Op het eerste gezicht ziet de lens er erg knullig uit. Log, lomp, geen auto focus, geen auto diafragma, alles met handmatige schuifjes en knopjes en veel mechanische onderdelen. Maar even nadenken en het klinkt logisch. Want er is nog geen camera (firmware) die twee diafragma’s tegelijkertijd aan kan. Dus de enige methode om dit nu nog te realiseren is om alles manueel te doen.

Het volgende wat opvalt is de paarse ring. Haha, hebben ze dat even gejat van de wel bekende rode 😀 Maar na enige navraag gedaan te hebben: rood staat voor superieure kwaliteit, paars staat voor superieure mogelijkheden. Weer wat geleerd 🙂

 

Meting

Nu zijn wij ook niet voor één gat te vangen, uiteraard. We testen deze lens tot in den treuren; zowel binnen als buiten is de lens getest, zowel portretten als architectuur en als natuur hebben we testen mee gedaan. Gezien de mogelijkheid met deze lens is deze echt bedoeld voor buiten, merkten we al snel.

De meetbare testen die wij gedaan hebben zijn voornamelijk gericht op maar één diafragmaring, om zodoende alleen de data te krijgen van die specifieke aperture. Wij hebben dan de voorste ring volledig open laten staan om zo alleen de achterste ring te kunnen meten. Alle metingen zijn gedaan met het diafragma vol open (f/1.4) of met de twee stops afgefragmenteerd (f/2.8).

 

Resultaten

We hebben de resultaten in de welbekende grafiek verwerkt, juist omdat mensen dit zo gewend zijn.

Vignetting

Het eerste wat ons opvalt is de redelijke vignetting die deze lens heeft, vooral bij f/1.4. Gelukkig is dit wel redelijk te corrigeren met de Lens Correction filter in Photoshop, maar wij vinden dit wel een redelijk minpuntje van deze lens. Het begint dus al goed 😛

Scherpte

De scherpte van deze lens is an sich erg goed. Als je het diafragma knijpt, komen hier erg mooie resultaten uit. Alleen laat het wel flink afweten onder de f/2.8. Dit is jammer, want dat is juist het diafragma waarop je, in ieder geval, één van de twee diafragmaringen op wilt gebruiken om het effect te creëren waar de lens voor bedoeld is.

En als we deze lens testen op de f/2.8, het punt waar de lens in theorie op z’n best zou moeten zijn, zie je de scherpte netjes aflopen vanaf het midden naar de randen.

Chromatische aberratie

Deze was toch echt wel ondermaats. Alleen tussen f/2.8 en f/5.6 vonden wij erg weinig CA, daar boven en onder begon de lens echt te veel CA te tonen.

Waarbij het gros van de CA zich in het rode kanaal bevond.

 

Proef foto

We hebben een foto genomen in een park, waarbij we op de voorgrond een takje genomen hebben met de achterste diafragmaring op f/1.4. Zoals je ziet, krijg je een onwijs mooi kleine scherptediepte. Exact wat we willen voor dat takje 🙂
De voorste diafragmaring hebben we op f/5.6 gezet om zo de achtergrond scherp te krijgen, maar toch onscherpe bladeren van het kader bovenaan. Dus de achtergrond begint onscherp en loopt netjes over naar scherp.

 

Eindoordeel

Ik persoonlijk vond dit een erg apart iets om een keer gezien te hebben. Jammer van de hoge CA en vignetting, maar ach, gezien de lens twee diafragma’s tegelijk aan kan, zie ik het zo: deze techniek staat nog in de kinderschoenen en daarom vergeef ik de lensfouten van nu. Deze lens is erg geschikt voor zowel scherpe macro als een scherpe achtergrond. Deze lens gaat vanaf maandag voor maar liefst €1.985,- over de toonbank. Kopen jullie ‘m???

1
Tagged under: dualdiafragma, Hikoto, lens, review

About Martin Simmons

Ik, een IT'er, hobby fotograaf en -geluidsman, en Commodore 64 fan. Ik kan me herinneren, een kleuter van 3 jaar oud, mijn moeder had een oude 8x6 camera. Martin mocht deze wel vast houden deze dag in de Keukenhof om foto's te maken. Foto's zo scheef als een nine Bob note uiteraard, maar who cares. En Martin kreeg een patatje tussen de middag. Met handen in de lucht rende ik naar de toonbank om de friet met flinke klodder mayo te pakken en met onder gesmeerde bakkes op te eten. Laat ik de camera liggen in de patatzaak. Weg camera, mama boos. In tussen 12 jaar geworden. Ik kreeg een vergroter, Paterson tank, en heel de rataplan voor een doka. Ik ging op een kinder fotoclub waar ik de belichtingsdriehoek geleerd heb en heb leren 'editen' met de middelen die we toen hadden. Nee, Photoshop bestond nog niet, op elke steiger klonk een lied... Ongeveer 22 jaar later maak ik mezelf lid van Fotografietips. Toen nog een lid of 5000 of zo iets? Binnen no-time groeit de pagina waarna ik wordt uitgenodigd om het admin team te versterken. En nu hebben we een blog :D /// Martin Simmons Adobe Certified Associate: Visual Design using Adobe Photoshop CC 2015 Adobe Certified Expert: Photoshop CC 2015

Categories

  • Bewerking
  • Flitslicht
  • Geen categorie
  • Interviews
  • Lightroom
  • Photoshop
  • Quiz
  • Tips
  • Tutorials

Archives

  • juni 2021
  • juni 2019
  • mei 2019
  • september 2018
  • augustus 2018
  • mei 2018
  • april 2018
  • maart 2018
  • februari 2018
  • januari 2018
  • november 2017
  • oktober 2017
  • augustus 2017
  • juli 2017
  • juni 2017
  • april 2017
  • maart 2017
  • februari 2017
  • september 2014

Ook schrijven?

Heb je inspiratie, vragen of een leuk stuk in te sturen? Stuur ons een bericht via info@delensdeop.nl en we nemen spoedig contact met je op.
  • Tutorials
  • Community
  • Over ons
  • Voorwaarden

CONTACT

Contact: info@delensdop.nl

Voor vragen over De Lensdop contacteer een beheerder van de community.
Fotografietips groep is onderdeel van de Lensdop.

Naar de community

  • GET SOCIAL
De Lensdop

© 2017 All rights reserved. Website: Bas Witkop.

TOP